Întreprinzătorii români se descurcă relativ bine în hățișul legislativ și fiscal, sunt creativi și optimiști, dar multora le lipsește gândirea strategică și cultura antreprenorială, au remarcat participanții la cea de-a zecea ediție a conferințelor dedicate IMM-urilor, organizată marți de MEDIAFAX.
În timp ce reprezentanții băncilor consideră că acum este momentul propice pentru lansarea în afaceri, apreciind creativitatea întreprinzătorilor, consultanții și liderii asociațiilor antreprenoriale arată că mediul economic este încă ostil, lipsit de stabilitate și predictibilitate. Cu toții sunt însă de acord că există o nevoie din ce în ce mai acută de cultură antreprenorială și subliniază necesitatea organizării unui învățământ de specialitate.
Mirela Iovu, vicepreședinte al CEC Bank, a declarat că mediul de afaceri este în această perioadă favorabil pentru lansarea în afaceri, chiar dacă există încă unele provocări care îngreunează accesul IMM-urilor la finanțări. „Solul pe care se însămânțează afacerile este, acum, deosebit de fertil, drumul spre succes este mai ușor de parcurs și cred că nu există bancă să nu aibă în portofoliu produse și servicii dedicate întreprinderilor mici și mijlocii”, a spus Mirela Iovu. „Desigur, nu ne îmbătăm cu apă rece, sunt încă multe dificultăți care stau în calea antreprenorilor, dar experiența noastră, de aproape 10 ani în finanțarea IMM-urilor, ne arată că perioada actuală este mult mai favorabilă lansării în afaceri față de perioadele anterioare”, a mai spus oficialul CEC Bank.
Însă cele mai multe dintre firmele nou-înființate în ultimii ani sunt foarte mici, a remarcat Dana Demetrian, vicepreședinte al Băncii Comerciale Române. „Uitați-vă pe datele de la Registrul Comerțului, o să vedeți că majoritatea firmelor noi sunt foarte mici, au talia sub 100.000 de euro. Asta poate să se interpreteze și ca o lipsă de bani, de capital pentru pornire, dar și ca o nevoie acută de cultură antreprenorială. România are nevoie să genereze cultură antreprenorială la nivel basic”, a spus Dana Demetrian.
De cealaltă parte, președintele Consiliului Național al IMM, Florin Jianu, a prezentat un studiu din care reiese că tinerii preferă să se lanseze în afaceri, dar mulți nu au pregătirea necesară, astfel că se conturează necesitatea de a introduce antreprenoriatul ca disciplină în învățământul preuniversitar. „Să ne amintim modelul matematicianului Grigore Moisil, care a înființat liceele de informatică. Dacă astăzi România are un sector IT performant la nivel mondial este pentru că are, încă din anii 70, aceste licee de informatică. La fel am putea avea performanțe și în mediul de afaceri, dacă am avea licee de antreprenoriat”, a spus Florin Jianu.
În fine, referindu-se la regimul legislativ, consultantul fiscal Daniel Pană, Tax Director la compania KPMG, a arătat că stabilitatea și predictibilitatea sunt definite, oficial, ca un termen cu durata de un an. „Termenul de predictibilitate este prevăzut clar în legislația fiscală, dar este definit ca o perioadă de un an în care se mențin reglementările. Atât durează oficial stabilitatea, un an. Dar este evident că nicio firmă nu-și face business-planuri doar pe un an. Astfel că antreprenorii trebuie să facă acest efort de a lua în calcul elementul imprevizibil al schimbărilor din regimul fiscal”, a spus Daniel Pană.
Conferința „IMM-urile României” a fost organizată de MEDIAFAX cu sprijinul CEC Bank, BCR, Alpha Bank, Edenred, GarantiBank și Nescafe.