Președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat miercuri, la Pitești, că România a pierdut 800 de milioane de lei după ce a fost eliminată acciza la combustibil, „deși trebuia să fie o situație win-win”, în timp ce țara se transformă în cimitirul mașinilor vechi.

„Sunt deranjat de faptul că în România se importă pe rupte mașini second hand în detrimentul mașinilor fabricate aici. Sunt îngrijorat că locurile noastre de muncă din România pot fi puse în pericol. Vreau ca oamenii să câștige cât mai mult. Sunt sigur deranjat și eu ca și fiecare român dacă crește prețul la benzină din cauza accizei dar în același timp vreau să vă spun că în primul semestru al anului acesta după eliminarea accizei la combustibil bugetul a încasat mai puțin cu 800 de milioane de lei. Noi când am luat decizia de eliminare a accizei am crezut că este un acord „win win” câștigă și statul și cetățenii sau firmele pentru că vor avea mai puțin de plătit. Ce s-a întâmplat? Prețurile nu au scăzut au câștigat numai companiile petroliere. Dacă vrem să facem investiții, bugetul are nevoie de surse de finanțare”, a declarat, miercuri, președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) intenționează să organizeze proteste în țară începând cu data de 3 noiembrie, din cauza menținerii accizei aplicate carburanților la nivelul actual și a lipsei infrastructurii de transport, se arată într-un comunicat transmis miercuri.

În data de 1 octombrie a fost al doilea termen de majorare, cu 16 bani pe litru, a accizelor la motorină și benzină, termenul anterior fiind 15 septembrie. Din momentul anunțării până în prezent, prețurile carburanților au crescut la pompă cu până la un leu, depășind pragul de 5 lei/litru.

Cât privește importul de mașini, Tăriceanu spune că România este o piață de desfacere pentru mașinile second hand.

„România a devenit în principal, în pofida faptului că are doi constructori mari – Renault și Ford, o piață de desfacere pentru mașinile second hand. Asta e bine pentru țările din occident care scapă de aceste mașini pentru că în loc să le dea la reciclare la dezmembrare și să obțină probabil pe ele câteva sute de euro, obțin mii de euro din vânzarea lor în România. Transformăm România, în profida eforturilor făcute prin programul Rabla, în cimitir al mașinilor vechi din Europa occidentală. În momentul de față acordăm tichete prin programul Rabla dar numărul de mașini vechi importate depășește numărul mașinilor care se duc la casare prin programul Rabla, situație complet nefirească”, a mai spus Tăriceanu.