Consiliul Concurenţei (CC) a anunțat, miercuri, că va realiza un comparator al preţurilor pentru carburanţi, instrument asemănător celui pentru produse alimentare care va urma modelul german și se va baza pe investigațiile deja demarate asupra distribuitorilor de combustibili.

Guvernul a aprobat Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preţurilor pentru carburanţi. „Pentru realizarea acestei aplicaţii trebuie creată o bază de date care să conţină lista tuturor companiilor care comercializează carburanţi, amplasarea geografică a benzinăriilor deţinute de fiecare, tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) comercializate în fiecare benzinărie, preţurile la pompă practicate”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ca urmare, „intenţionăm amendarea corespunzătoare a Legii concurenței, astfel încât să se creeze cadrul legal în baza căruia să putem solicita date și informații companiilor active pe piață, ceea ce va permite și monitorizarea activă a prețurilor practicate de companiile petroliere”, a spus președintele CC.

Urmând exemplul Autorităţii de Concurenţă din Germania, „Consiliul Concurenţei va permite accesul la baza de date, în anumite condiţii, şi a altor dezvoltatori de aplicaţii similare, astfel încât consumatorii să aibă la dispoziţie mai multe platforme care vor oferi facilităţi diferite”, precizează instituția.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație sectorială pe piaţa comercializării de carburanți auto, având în vedere rigiditatea observată a preţurilor la comercializarea cu amănuntul a carburanţilor în România. Acest fenomen a fost constatat din evoluția comparativă a prețurilor practicate în România şi a mediei preţurilor la nivel european, dar și din felul în care au evoluat preţurile interne raportat la modificările cotaţiilor internaționale la produsele petroliere.

„În cadrul acestei investigaţii, se analizează o gamă largă de date şi informaţii de la companiile care acţionează pe această piaţă, inclusiv evoluţia preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, companiile trebuie să transmită Autorităţii date şi informaţii referitoare la factorii care influențează nivelul prețurilor cu amănuntul pentru carburanții auto (benzină și motorină) comercializați în România, dar şi cu privire la alte aspecte, cum ar fi stocurile minime”.

Autoritatea de Concurenţă reamintește că a instrumentat şi a sancţionat două cazuri de înţelegeri de tip cartel pe piaţa carburanţilor (6 companii petroliere au fost sancţionate cu peste 200 de milioane de euro, Consiliul Concureţei câştigând procesele cu acestea; 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro).

De asemenea, Consiliul Concurenţei a elaborat un set de recomandări pentru stimularea concurenței pe piața carburanților, principalii beneficiari fiind consumatorii finali.

În acest context, „una din propunerile Consiliului Concurenţei era eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților, respectiv simplificarea procedurilor de înfiinţare a staţiilor de distribuţie. În acest fel, ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active pe această piaţă”, a mai menționat Consiliul.