fbpx

Studiu: Cumpărăturile online ale românilor au crescut cu 40% în 2017, la 2,8 miliarde de lei

spot_imgspot_img

Estimările principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, anunțate miercuri, arată că valoarea cumpărăturilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017, cu peste 40% mai mult decât în 2016, când s-au înregistrat 1,8-2 miliarde de euro.

Astfel că românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro în fiecare zi din an pentru cumpărături prin internet.

„Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil”, arată autorii unui studiu realizat de GPeC.

GPeC, cea mai mare comunitate online din România, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic.

„Anul 2017 a fost un an spectaculos pentru comerțul online românesc, înregistrându-se o creștere semnificativă de aproximativ 40% comparativ cu 2016 și atingând, astfel, pragul de 2,8 miliarde de euro doar e-tail, fără servicii. Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton”, a declarat Andrei Radu, Founder & CEO GPeC. „Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijat deloc ritmul și potențialul de creștere care ne poate duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde de euro”, a adăugat oficialul.

Creșterea de 40% de la un an la altul înregistrată de piața românească de e-commerce este una din cele mai mari creșteri la nivelul Uniunii Europene. Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situează la aproximativ 5,6%, în creștere față de 4%, cât se înregistra în 2016.

Potrivit ultimului raport ONU (UN Department of Economic and Social Affairs), populația României a scăzut de la 19,4 milioane de locuitori în 2016 la 19,1 milioane de locuitori în 2017. Dintre aceștia, peste 11 milioane sunt utilizatori de internet, conform ultimului raport al Institutului Național de Statistică pentru primul semestru al anului 2017.

Rata de penetrare a internetului a crescut ușor comparativ cu 2016, statisticile ANCOM (Autoritatea de Reglementare în domeniul Comunicațiilor) arătând că sunt 4,6 milioane de conexiuni internet fix în bandă largă (+6% față de 2016) și 16,6 milioane de conexiuni internet mobil în bandă largă (+13% față de 2016). Astfel, rata de penetrare a internetului fix la 100 de gospodării este de aproximativ 55%, iar rata de penetrare a internetului mobil la 100 de locuitori este de 85%.

În aprilie 2017, GPeC și compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 1.012 repondenți. Potrivit studiului, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar, iar 62% dintre aceștia au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani.

Cumpărătorii online vizitează 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (o dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare.

Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine: neîncrederea că produsele prezentate pe site corespund realității, imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele înainte de achiziție, neîncrederea în calitatea serviciilor magazinelor online și plata taxelor de transport suplimentar față de prețul produsului atunci când acesta este achiziționat online.

De cealaltă parte, cumpărătorii online preferă shoppingul prin internet pentru că economisesc timp, oferta de produse este mai bogată, pot compara produsele ușor, este mai ieftin și mai comod online.

Din punctul de vedere al numărului de magazine online, acesta a crescut semnificativ de la 5.000 în 2016 la peste 7.000 în 2017. Potrivit oficialilor eMAG, tendința de creștere se va accentua în 2018, estimându-se dublarea numărului de comercianți online la aprox. 14.000-15.000. Cercetările mai arată că există deja aproximativ 25.000 de website-uri pe domenii „.ro” care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online, dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, „doar cele 7.000 de magazine sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luate în calcul”, mai arată autorii studiului.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Clasamentul este similar cu cel din anul 2016, dar potrivit estimărilor principalilor jucători, verticala de Fashion crește acelerat și va devansa produsele din gama Electro-IT&C în aproximativ 5 ani, devenind principala categorie de produse comercializate online din punct de vedere volum generat. De asemenea, categoria de produse Home & Deco are un potențial uriaș de creștere.

Potrivit GpeC, o particularitate importantă a anului 2017 constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, explicată prin creșterea salariilor și, deci, orientarea consumatorilor către produse de calitate mai bună. De asemenea, a crescut și numărul de produse achiziționate la o cumpărătură și, implicit, valoarea medie a tranzacțiilor.

Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a crescut de la 669 de lei în 2016 la peste 800 de lei în 2017, cu anumite momente din an (de exemplu, Black Friday) când valoarea s-a apropiat sau chiar a depășit pragul de 1.000 de lei.

De asemenea, creșteri semnificative ale coșului mediu s-au înregistrat și în segmentul Fashion, de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017, în funcție de anumite momente din an și de tipul de produse comercializate („brand”, unde valorile sunt mai mari, față de „non-brand” – produse cu valoare mai mică).

Pe categoria Home & Deco, valoarea medie a tranzacției este similară cu cea din 2016, respectiv 480 de lei.

În cazul librăriilor online, valoarea medie a coșului variază între 80 și 100 de lei, fiind într-o ușoară creștere comparativ cu 2016. Doar în cazul articolelor pentru copii valoarea medie a tranzacției este pe un trend descendent de cel puțin 3 ani, continuând să scadă ușor și în 2017 de la 203 la 195-200 de lei.

Studiul mai arată că 70% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile. Principalele magazine online românești au înregistrat creșteri semnificative de trafic generat de dispozitivele mobile: aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016.

„Generația Millennials este cea care împinge procentele tot mai sus, majoritatea tinerilor făcând cunoștință cu internetul direct pe telefonul mobil și rareori pe desktop. În cazul magazinelor online care au aplicații de mobil dedicate, rata de conversie generată de dispozitivele mobile a depășit deja desktop-ul. În schimb, în cazul magazinelor online mobile friendly, unde vizitele se fac din browser, rata de conversie de pe mobil este încă la jumătate față de desktop”, mai arată autorii cercetării.

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalii factori în luarea deciziei de cumpărare sunt, în ordine: prețul cât mai mic, încrederea pe care o conferă magazinul (brand reputation), timpul de livrare cât mai scurt, claritatea și calitatea informațiilor de pe site, ergonomia site-ului (ușurința în navigare și în procesul de cumpărare și estetica site-ului), politica de fidelizare a magazinului online.

Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.

Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare, de aproximativ 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți PayU și mobilPay, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ de la 8% în 2016 la 12-14% în 2017. Diferența de 1-2 procente până la 100% este dată de alte metode de plată precum online banking, micro-plăți prin SMS etc. Potrivit estimărilor principalilor procesatori, volumul total al plăților online prin card a depășit pragul de 1,1 miliarde de euro în 2017, în creștere comparativ cu 2016, când s-au înregistrat 745 de milioane de euro (sursa citată de GpeC este RomCard).

Potrivit ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în weekend-ul de Black Friday – 17-19 noiembrie 2017 – românii au cumpărat produse de peste 200 de milioane de euro, cu 35% mai mult față de valoarea de 130 de milioane de euro înregistrată în 2016. Creșterile de Black Friday sunt semnificative de la an la an: 75 de milioane de euro la Black Friday 2014, apoi 100 de milioane de euro la Black Friday 2015, 130 de milioane de euro la Black Friday 2016 și peste 200 de milioane de euro la Black Friday 2017.

„Tot mai multe magazinele online aleg să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 25-30%”, mai arată autorii studiului. Ei precizează că dursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în raport sunt (în ordine alfabetică): ANCOM, ARMO, Breeze Mobile, eMAG, GPeC, Institutul Național de Statistică, iSense Solutions, mobilPay, PayU, RomCard, United Nations Department of Economic and Social Affairs.

GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce și reprezintă cea mai mare comunitate a magazinelor online din România. Înscrierile în Competiția Magazinelor Online GPeC 2017 încep în luna martie 2018, iar GPeC Summit, ediția de primăvară (3 zile de conferință, workshopuri, expoziții), se va desfășura în luna aprilie 2018.

spot_imgspot_img

Ultimele articole

Articole similare

spot_imgspot_img