Din 600.000 de frme înregistrate în România, doar 45.000 au cont pe rețeaua de socializare Facebook, arată un studiu al Facebrands – principala platformă de analiză a cifrelor Facebook în România.

„Explicația multora dintre patronii care continuă să ignore cea mai mare rețea socială din România este că pe Facebook ar sta doar copiii”, dar – potrivit Facebrands.ro – „doar 9% dintre conturi aparțin, de fapt, tinerilor sub 18 ani”. Mai mult decât atât, „publicul învârstă de 18-45 de ani, adică segmentul oamenilor activi, reprezintă 60% din totalul utilizatorilor, fiind deci în proporție covârșitoare adult”.

Autorii studiului mai arată că o mare parte din patronii care au creat pagini pentru afacerile lor au avut un singur scop: să adune cât mai multe like-uri. „Sunt postări cu filmulețe amuzante sau poze cu pisici, fără nicio legătură cu afacerile lor. Iar când vor să comunice câte ceva despre afacerea lor postează pliante neatractive, transpuse grosolan din offline în online. În mod natural, după ce ai obișnuit oamenii cu pisici, postările cu serviciile de curățenie pe care le oferi nu au cum să aibă efectul scontat”, menționează reprezentanții Facebrands. Potrivit acestora, principala provocare a marketingului online este adaptarea mesajului. „Obișnuiți cu reclamele de la TV, mulți au avut iluzia că simpla transpunere în online a unei reclame convenționale va aduce aceleași beneficii”.

„Comunicarea în online e mult mai personală. Oamenii caută pe Facebook prieteni, dezbatere și vor să vadă cu totul altceva decât ce apare la TV. De aceea, foarte mulți advertiseri se folosesc de influencerii populari pe Facebook atunci când vor să comunice un mesaj sau un produs”, spune Mircea Bravo, un entertainer care are o comunitate de Facebook de aproape 900.000 de urmăritori.

„Să promovezi ceva pe Facebook în acest moment este mult mai ieftin și mai eficient decât pe mediile offline”, continuă Mircea Bravo, care spune că rețeaua de socializare oferă toate instrumentele de măsurare pe loc a impactului campaniei. „Știi în orice moment câți oameni s-au uitat la tine, din ce grupuri sociale, câte secunde au vizionat și ce dezbatere a generat postarea, spre deosebire de bannerele outdoor care costă câteva mii de euro pe lună și nu poți să cuantifici efectul campaniei”.

Întârzierea cu care întreprinzătorii români acceptă noile canale de comunicare din mediul online este reflectată și de cel mai recent studiu al Institutului Național de Statistică (INS) privind societatea informațională. Astfel, ponderea companiilor care dețin un site propriu este de 45,4%, cu toate că 86,1% sunt conectate la rețeaua de Internet. Ponderea gospodăriilor populației conectate la Internet este de 49,9%.

Potrivit INS, cele mai mari ponderi ale firmelor cu site propriu se regăsesc în regiunile București-Ilfov (63,7%) și Centru (50,2%), urmate de Nord-Est și Nord-Vest (40,3%). Cele mai mici ponderi se regăsesc în Sud-Oltenia (26,3%), în Vest (36,2%) și în Sud-Est (36,5%).

Din punctul de vedere al conectării la Internet, media națională este de 86,1%, iar pe sectoare de activitate avem 86,7% din firme în industrie și construcții, 84,3% în domeniul serviciilor și 81,7% în comerț.

Datele INS mai arată că, în medie, la nivel național, 87% din firme sunt dotate cu unul sau mai multe calculatoare, repartiția pe sectoare de activitate fiind de 88% în industrie și construcții, 87,7% în comerț și 85,2% în construcții. Sectorul bancar se prezintă cu 100% din unități dotate cu calculatoare, toate (100%) fiind racordate și la Internet și având site-uri proprii.

Cum își utilizează firmele aceste dotări IT&C în relația cu autoritățile? Studiul INS arată că 73,5% interacționează cu instituții publice pe cale elecronică, 69,3% obțin informații, 67,8% descarcă formulare, 64,7% returnează formulare completate și 63,5% îndeplinesc toate procedurile administrative exclusiv pe această cale.

Unitățile de învățământ asigură, în medie, doar 12 calculatoare la suta de elevi și studenți și 11 conexiuni Internet la suta de elevi și studenți, mai arată studiul INS.

Privite „în oglindă”, statisticile oficiale prezentate mai sus arată, pe scurt, astfel: 54,6% din firme nu au un site propriu, 92,5% nu au un cont pe Facebook, 23,9% nu sunt nici măcar racordate la Internet, 13% nu au calculatoare și 26,5% nu interacționează pe cale digitală cu autoritățile, iar în învățământ 88% din elevi/studenți nu beneficiază, din partea unităților, de acces la calculatoare și la Internet.