fbpx

Avertismentul specialiștilor din industria auto: Dacă nu- i electric, e faliment

spot_imgspot_img

Industria auto românească trebuie să facă rapid trecerea de la mașinile cu motoare termice și subansamble către investițiile în liniile de fabricație destinate mașinilor electrice, în contextul în care economia mondială apasă pedala electrificării, arată o analiză Frames & Factory 4.0. Zeci de mii de locuri de muncă din sectorul producției de automobile și subansamble din România sunt în pericol, pe fondul accentului tot mai puternic pus de țările occidentale pe automobilele electrice și diferite modele de restructurare a industriei auto globale. Fabricarea autoturismelor și a pieselor pentru autovehicule a devenit cea mai importantă industrie a României. Pe lângă fabricile Dacia și Ford, România a devenit cel mai important furnizor european de subansamble, de la cablaje la cutii de viteze. Sunt peste 500 de fabrici care activează în acest sector, investițiile fiind stimulate, în primul rând, de costul scăzut cu forța de muncă. Printre numele cele mai sonore se află Continental, Dräxlmaier, Leoni, ale căror investiții din țara noastră au crescut semnificativ. Avantajele competitive ale industriei românești din prezent– forță de muncă brută, ieftină, costuri operaționale mici- s-ar putea însă ca în următorii 10 ani să devină irelevante, pe fondul ,,revoluției industriale’’ prin care trece industria auto. „Pandemia a accelerat puternic planurile companiilor din sectorul auto către robotizare, digitalizare, către tranziția la propulsia electrică și energie verde. Pentru a rămâne competitivi pe piață, este crucial ca și firmele românești, atât din zona producției de mașini cât și de subansamble, să își modernizeze rapid producția dar mai ales să-și asigure un loc în lumea autovehiculelor care încorporează un nou tip de valoare adaugată și chiar noi modele de business”, afirmă Marius Hărătău, managerul Factory 4.0. Potrivit unui raport McKinsey&Company, adevărata revoluție din industria auto este stimulată și de planurile ambițioase ale Uniunii Europene care își propune ca, până în 2035, să elimine mare parte din emisiile de dioxid de carbon, generate de automobile, din zonele urbane. Marii producători auto, de la Volkswagen la Ford, Volvo, GM etc. au lansat deja zeci de modele electrice, iar 2022 va fi anul în care piața va crește semnificativ. ,,Dincolo de provocarea bateriilor, producția unei mașini electrice este mai rapidă, mai puțin poluantă și chiar mai avantajoasă pentru producători, pentru că include mai puține subansamble și un proces de producție automatizat. În noile fabrici auto, precum sunt cele ale Tesla, de exemplu, roboții au luat locul muncitorilor în marea majoritate a proceselor de producție’’, arată analiza.Potrivit estimărilor AISBL (European Federation for Transport and Environment) industria se pregătește să producă mai multe vehicule electrice decât prevede Regulamentul UE privind CO2, probabil pentru a obține o cotă de piață globală. ,,Acest lucru prezintă o oportunitate unică de a accelera tranziția EV dincolo de obiectivele minime de CO2, care, pe cont propriu, nu sunt suficiente pentru a îndeplini obiectivul neutralității emisiilor de dioxid de carbon la timp. Pentru a susține angajamentele producătorilor de automobile, UE și statele membre trebuie să stabilească măsuri ambițioase și de susținere care să însoțească transformarea industriei autovehiculelor și să se asigure că aceasta este rapidă, echitabilă și aduce beneficii tuturor europenilor’’, afirmă experții AISBL. Pentru industria auto românească, axată încă pe munca primară, șocul tehnologic va fi unul semnificativ. Un declin accelerat al cererii de mașini cu motoare termice în Europa, preconizat pentru următorii 5-10 ani, va afecta semnificativ producătorii români, cu consecințe directe inclusiv în încasările statului din acest domeniu și în pierderea a zeci de mii de locuri de muncă. Principalii afectați vor fi producătorii auto și o parte dintre producătorii de subansamble pentru motoarele termice. Asta în condițiile în care producția motoarelor electrice necesită cu 90% mai puţină forţă de muncă decât în cazul motoarelor termice. În prezent, furnizorii de subansamble au ajuns să acopere 89% din totalul forței de muncă angrenate în acest sector, faţă de 49,5% media europeană și 32% în Germania.(sursa: Mediafax)

spot_imgspot_img

Ultimele articole

Articole similare

spot_imgspot_img