Colapsul transportului județean de pasageri lasă sute de localități izolate și mii de pasageri fără serviciu de transport, susține Federația Operatorilor Români de Transport. Din 1 ianuarie 2023, sute de localități vor rămâne fără transport județean.
Conform Federației Operatorilor Români de Transport, situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri în trafic județean demonstrează ce înseamnă pentru România „încercarea eșuată de a aplica reglementările UE într-o manieră autohtonă, politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate”.
Conform datelor actualizate de către specialiștii FORT, în momentul de față, la nivel național numai 5 autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație, în timp ce în alte 14 UAT-uri, autoritățile județene au reușit “performanța” de a avea grave probleme (lipsa oferte/anulari, etc.) pentru un număr de 112 loturi din totalul de 320.
În Giurgiu si Buzău nu a fost depusă nici o ofertă până acum, iar în alte 14 UAT-uri s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire. Județele Argeș, Caraș Severin, Covasna si Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire, iar județul Timiș, nu a inițiat nici un proiect de hotărâre pe acest subiect.
„Radiografia FORT prezintă dezastrul iminent provocat de somnul adânc în care se află Ministerului Dezvoltării și Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C., coroborat incompetenței în care se zbat decidenții politici la nivelul administrației publice centrale și locale. Efectul descentralizării a condus la interpretarea (după propriul interes) a reglementărilor din domeniu, suficient de prost elaborate astfel încât să conducă la un dezastru iminent, anunțat încă de acum doi ani de către reprezentanții F.O.R.T. Efectele negative au impact direct asupra publicului călător din sute de localități aflate pe teritoriul României, ce vor rămâne fără transport județean cel mai probabil de la data de 01 ianuarie 2023 în pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de patronatele din domeniu atât direct în relație cu autoritatea publică centrală cât și cu autoritățile publice locale”, arată federația.
Aceasta lansează un ultim apel către decidenții politici de la nivel central și local să oprească „acest dezastru până când nu este prea târziu și solicită public Premierului Nicolae Ciucă, intervenția urgentă și dialog constructiv pe acest subiect. Este absolut obligatoriu ca aceasta mascaradă, a atribuirii prin licitație publică a grupelor de trasee în transportul regulat județean de pasageri, să înceteze până atunci când România o sa fie pregătită legislativ și administrativ să evolueze în materia acestui serviciu de utilitate publică”.
(sursa: Mediafax)