Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat, luni, că deficitul de ofertă pentru energie este „o deficiență majoră care nu poate fi clarificată într-un timp mai scurt de 45 zile”, astfel că, inevitabil, au fost amânate licitațiile pentru furnizorii de ultimă instanță (FUI).

Recent, ministrul Energiei, Toma Petcu, a declarat că una dintre cauzele scumpirii energiei este amânarea licitațiilor pentru FUI, furnizorii fiind oarecum forțați să evolueze pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU, o platformă a bursei de specialitate OPCOM), unde fluctuațiile de preț sunt mult mai mari decât pe Piața Centralizată pentru Serviciul Universal (PCSU) – unde prețurile au mai multă stabilitate.

În replică, ANRE a comunicat că licitația de pe Piața Centralizată pentru Serviciul Universal (PCSU) aferentă trimestrului III 2017 „nu poate avea loc, deoarece nu sunt îndeplinite condițiile necesare începerii și desfășurării conform Regulamentului PCSU, aprobat prin ordinul președintelui ANRE nr. 65 din 22 iulie 2014”.

Ca urmare, arată ANRE, singurele variante posibile prevăzute de cadrul de reglementare ce puteau fi luate în calcul erau:
1. Anularea licitației de către ANRE în condițiile prevăzute de art. 68 din regulamentul PCSU;
2. Anularea licitației de către OPCOM în condițiile prevăzute de art. 69 din regulamentul PCSU;
3. Suspendarea organizării sesiunilor de licitație pe PCSU în condițiile prevăzute de art. 36 din Metodologia de stabilire a tarifelor aplicate de furnizorii de ultimă instanță clienților finali, aprobată prin ordinul ANRE nr. 92/2015, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Metodologie de tarife), aplicate de FUI clienților finali.

„Anularea licitației conform variantelor 1 și 2 ar fi determinat, conform prevederilor regulamentului PCSU, tranzacționarea energiei electrice necesare clienților beneficiari ai serviciului universal, exclusiv din PZU și piața de echilibrare. În această situație, având în vedere evoluția crescătoare a prețurilor pe PZU în trimestrul II 2017 precum și specificul climatologic al trimestrului III, s-a estimat că ar fi rezultat o creștere a prețului PZU, precum și cel mai mare impact de creștere a prețului de achiziție a energiei electrice destinate clienților beneficiari de serviciu universal”, precizează ANRE.

De asemenea, „deficitul de ofertă indicativă reprezintă o deficiență majoră, care nu poate fi clarificată într-un timp mai scurt de 45 zile și că sunt aplicabile prevederile art. 36 din Metodologia de tarife”. Ca urmare, a fost aleasă varianta 3, pentru ca în următoarele două luni să fie identificate motivele deficitului de energie înregistrat pe această piață și alternativele de îmbunătățire a cadrului de reglementare aferent PCSU, lăsând posibilitatea FUI de a-și optimiza prețul de achiziție a energiei electrice furnizate la tarife CPC în trim. III 2017 prin tranzacționarea cantităților respective pe toate piețele centralizate administrate de OPCOM, începând cu luna iunie 2017, în vederea reducerii presiunii asupra tarifelor plătite de clienții finali”.

Referitor la reluarea sesiunilor de licitație, ANRE precizează că pregătirea licitației PCSU pentru achiziția de către FUI a energiei necesare clienților beneficiari ai SU va demara în data de 11 august 2017, dar licitația va avea loc în cea de-a doua parte a lunii septembrie, urmând ca furnizarea energiei la noile tarife CPC aferente trim. IV 2017, să înceapă la 1 octombrie 2017.

„Dorim, de asemenea, să precizăm că necesarul de energie al clienților beneficiari ai serviciului universal reprezintă aproximativ 12% din consumul mediu total de energie la nivelul țării în acest sezon, iar transferul achiziției din PCSU în celelalte piețe, chiar în condițiile achiziției preponderent din PZU, nu avea cum să determine o dublare sau chiar o triplare a prețului din această piață”, menționează Autoritatea.

Totodată, ANRE consideră că creșterea prețurilor de pe PZU în special, dar și pe celelalte piețe, „reflectă o funcționare corectă a mecanismelor de piață concurențială care asigură o corelare corectă a cererii cu oferta, în condițiile meteorologice actuale, caracterizate de secetă severă și lipsa vântului”.

„De altfel, creșterea prețurilor la energia electrică este evidentă pe toate piețele din Europa în general și în regiunea noastră în special, pe fondul creșterii consumului datorat temperaturilor extreme precum și diminuării aportului resurselor ieftine cum sunt energia hidro si eoliană”, precizează ANRE.

Având în vedere cele prezentate mai sus, precum și mecanismele de funcționare integrată a pieței interne europene de energie electrică, „considerăm că toate acţiunile au fost întreprinse cu respectarea cadrului legislativ și a reglementărilor în vigoare, ca preocupare constantă și consecventă privind protecția consumatorului final, inclusiv prin evitarea unor creșteri semnificative ale facturii de energie electrică generate de evoluția pieței”, conchide Autoritatea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.