Viciile de neconstituționalitate ale Legii privind înființarea Fondului Suveran de Investiții afectează întregul act normativ, iar FSDI trebuia înființat printr-o hotărâre a Guvernului, nu prin procedură parlamentară, se arată în motivarea publicată pe site-ul Curții Constituționale a României.

“Înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții S.A printr-un act de reglementare primară constituie o încălcare a prerogativelor constituționale ale Parlamentului, cuprinse la art. 61 alin. (1) din Constituție. De asemenea, autorii consideră că Parlamentul a încălcat și principiul separației puterilor în stat, prevăzut la art.1 alin.(4) din Constituție, prin faptul că s-a substituit puterii executive, efectuând pe cale legislativă o operațiune de competența puterii executive, precum și principiul egalității în fața legii, statuat la art.16 alin.(1) și (2) din Constituție, prin faptul că domeniul de incidență al reglementării este determinat concret, intuitu personae, creând, astfel, societății nou înființate un privilegiu față de ceilalți operatori economici, care sunt supuși înființării potrivit dreptului comun. În susținerea acestor concluzii, autorii sesizării invocă considerentele reținute de Curtea Constituțională în Decizia nr.777 din 28 noiembrie 2017”, se arată în motivarea Curții Constituționale publicată pe site-ul instituției.

Judecătorii CCR vorbesc și despre criteriile de neconstituționalitate, precizând că indiferent de ce natură juridică are Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), înființarea acestuia trebuia realizată pe cale administrativă, printr-o decizie a Executivului și nu printr-o lege adoptată de Parlament.

“Cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinsecă, autorii apreciază că Legea privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții – S.A. și pentru modificarea unor acte normative are caracter individual, întrucât nu reglementează relațiile sociale dintr-o anumită materie, ci are ca obiect înființarea unei societăți pe acțiuni, privite ut singuli, operațiune care ar fi trebuit realizată în condițiile prescrise de lege. Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții – S.A. nu are natura unei autorități sau instituții publice, ci este un operator economic, întrucât nu acționează în regim de putere publică, pentru satisfacerea unui interes public, ci în vederea obținerii de profit, așa cum prevede art.2 din legea criticată”, conform sursei citate.

“Deci, indiferent de calificarea juridică a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții S.A., drept societate de interes național sau societate de drept comun, înființarea acestuia trebuia realizată pe cale administrativă, prin emiterea unei hotărâri a Guvernului sau prin îndeplinirea operațiunilor administrative de înregistrare prevăzute Legea nr.31/1990, după caz. (…) În concluzie, având în vedere că soluțiile legislative privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, a căror neconstituționalitate a fost reținută, constituie elemente esențiale ale reglementării actului normativ, Curtea constată că viciile de neconstituționalitate afectează actul normativ, în întregul său”, completează judecătorii Curții în textul motivării.

Pe 18 iulie, Curtea Constituţională a admis toate sesizările formulate de Opoziţie şi preşedintele Klaus Iohannis cu privire la Legea de înfiinţare a Fondului Suveran de Dezvoltare de Investiţii, motivând că un astfel de Fond trebuie înfiinţat prin hotărâre de guvern, a anunţat preşedintele CCR, Valer Dorneanu.

Grupul Partidului Naţional Liberal a depus, pe 15 iunie, o sesizare de neconstituţionalitate la Curtea Constituţională a României, privind proiectul de lege care înfiinţează Fondului Suveran de Investiţii. Tot pe 15 iunie USR a anunţat că a contestat la CCR Legea de înfiinţare a FSDI.

Pe 4 iulie, preşedintele Klaus Iohannis a sesizat CCR în legătură cu Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii – S.A., susţinând că al astfel de decizie trebuie realizată printr-un act al administraţiei centrale, nu printr-o lege adoptată de Legislativ. Sesizarea de neconstituţionalitate formulată de şeful statului către judecătorii Curţii cu privire la neconstituţionalitate Legii care înfiinţează FSDI a avut şapte puncte.

Parlamentul a adoptat, pe 7 iunie, proiectul care înfiinţează Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), care va include 33 de companii de stat. Acţionarul acestuia va fi statul român, iar capitalul social se va ridica la 9 miliarde de lei.

Proiectul iniţiat de 181 de deputaţi şi senatori PSD şi ALDE are ca scop dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, inclusiv prin participarea în parteneriate public-private. Un alt scop al înfiinţării FSDI este administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

Legea a fost trimisă de către Parlament spre promulgare preşedintelui Klaus Iohannis pe 16 iunie.

VIATenews
SURSĂMediafax
SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.