Noile tehnologii și schimbarea priorităților pentru turiștii tineri au modificat peisajul ofertelor turistice din toată lumea, taberele de vară pentru adulți și spațiile de lucru pe plajo fiind numai câteva dintre cele mai căutate atracții, arată Financial Times.

Persoanele care nu au împlinit încă 30 de ani, sunt de cele mai multe ori necăsătorite și s-au format în plină expansiune a rețelelor sociale. Acestea resimt singurătatea în mai mare măsură decât generațiile anterioare. Un songaj YouGov a arătat că o treime din mileniali recunosc faptul că se simt singuri ”mereu” sau ”adesea”. Astfel se explică numărul în creștere al celor care călătoresc nu pentru a evada ci pentru a stabili legături și pentru a găsi în străinătate sentimentul de comunitate pe care nu îl au acasă.

Adulții în tabără

Lodged Out este o companie tânără americană specializată în tabere de vară pentru tineri adulți. Fondatorul companiei, Bobbilee Hartmann, un dezvoltator de software care tocmai a împlinit 30 de ani explică: “Cu cât suntem mai ocupați și cu cât petrecem mai mult timp pe rețelele sociale, cu atât ajungem să ne simțim mai izolați de restul lumii iar viața noastră devine tot mai limitată. Cred că oamenii de vârsta mea își doresc foarte mult ocazii de a întâlni alte persoane în moduri autentice”.

Oferta companiei sale include locuri de cazare în comun în tabere amplasate în locuri cu rezonanță istorică, izolate, fără recepție pentru telefoanele mobile sau WiFi. Oaspeții participă la ateliere de fotografie ori de identificare a plantelor ce pot fi consumate, practică tirul cu arcul sau străbat apele în bărci și se odihnesc la focuri de tabără. Locurile oferite se epuizează în numai câteva ore după ce sunt date publicității.

Villa Lena este o fermă din Toscana care are un program de rezidență pentru artiști și oferă locuri de cazare care asigură interacțiunea cu comunitatea locală. Lena Evstafieva, care este proprietarul fermei, susține că a remarcat faptul că persoanele care apelează la serviciile lor sunt mai tinere. Cei care închiriază camerele Villei Lena sunt încurajați să ajute la lucrările din ferma organică, să mănânce împreună cu localnicii și să participe la ateliere de scris.

Turismul în conversație

Nu doar ofertele pentru experiențe care durează mai multe zile se schimbă. Unele companii asigură spații de lucru în comunitate pentru cei care preferă să lucreze de la distanță. Norn, un club internațional, profită de nevoia de a cunoaște persoane din locul în care călătorești programând discuții de 60 sau 90 de minute cu persoane necunoscute dar alese pe baza intereselor comune în spații din Berlin, Londra și San Francisco. “Le oferă participanților posibilitatea de a înțelege spiritul locului într-un mod care are mai mult sens și creează legături autentice cu persoanele pe care le-au întâlnit altfel numai online”.

Agenția Intrepid Travel a lansat de curând o serie de trasee pentru persoane cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani, concentrate asupra dezvoltării durabile, vorbind despre “un mod prin care clienții pot să ia legătura cu persoane de aceeași vârstă cu ei și cu valori asemănătoare”. Excursiile au avut succes încât vor fi lansate 15 noi trasee în 2020. Compania americană For The Love of Travel susține că elementul cheie al excursiilor este unul social, iar grupurile sunt alcătuite în mod egal din bărbați și femei. Vârsta medie a participanților este de 28 de ani și 60% dintre aceștia nu au relații și spun că vor să întâlnească persoane noi.

Munca pe buza plajei

Jurnaliștii americani descriu o scenă dintr-o cafenea în care mai mulți atreprenori stau de vorbă la o masă gesticulând în fața unui laptop în sunetul unui espressor. În boxele din local se aude muzică house iar un tânăr cu o șapcă întoarsă se dă cu un skateboard pe o mini-rampă. Imaginea, care ar putea să fie plasată într-n spațiu comun de lucru din New York sau Londra, este surprinsă de fapt la Verse Collective, pe o plajă înțesată de copaci în care atârnă nuci de cocos în Hiriketiya, Sri Lanka. Spațiul deschis în 2017 este mărturia noului tip de utilități cerute de cei care preferă să lucreze de la distanță căutând să combine viteza rapidă a internetului cu un ritm mai lent al vieții, făcând foarte neclară limita dintre muncă și vacanță.

“În timpul unei singure generații, internetul a schimbat complet regulile”, arată fondatorul companiei Verse, sud-africanul Jeremy Klynsmith. “Acum sunt atât de multe moduri în care îți poți câștiga existența fără să fie nevoie să te afli într-un loc anume. Companiile economisesc bani pentru că nu mai sunt obligate să închirieze birouri și freelancer poate să țină legătura cu managerii de oriunde din lume”.

Una dintre primele întreprinderi care au pregătit acest curent a fost CocoVivo, fondată în urmă cu 18 ani, de Ulrich Gall pe insula Cristóbal din Panama. “Nici măcar nu exista conceptul de spațiu de lucru la distanță în acel moment”, spune Gall. “Abia în urmă cu 10 ani am început să avem un acces la internet mai bun și economia a pornit în trombă. Tinerii și-au dat seama că se pot muta în locuri precum Chiang Mai sau Bocas del Toro, și să-și coordoneze afacerile online, și să le mai și rămână bani”. Proprietarul afacerii abordează cu umor problemele de infrastructură din zonă: ”Avem două companii care ne oferă legătură la internet, ca să fim siguri de legătură în caz că se găsește vreun leneș prin tufișuri care să ronțăie cablurile”.

Munca de la distanță, șansa micilor comunități rurale

Munca la distanță s-a dovedit benefică și pentru comunitățile rurale care sufereau de multă vreme de plecarea locuitorilor capabili. În satul Thingeyri (cu 260 de locuitori) aflat pe malul mării în Westfjords din Islanda, nu ajung decât 7% dintre turiștii care intră în țară. Totuși aici se află Blabankinn, un incubator de companii start-up înființat de Arnar Sigurdsson în 2017 care a găzduit atât dezvoltatori de software din Japonia cât și antreprenori din Brooklyn. ”E clar o ocazie pentru micile comunități îndepărtate să își revină și să atragă tineri creativi, mai aled datorită creșterii interesului pentru lucrul de la distanță”, spune Sigurdsson.

Una intre cele mai influente companii din domeniu este Selina, înființată în Panama de Rafi Museri and Daniel Rudasevski. De la lansarea companiei, care a avut loc în 2015, aceasta a ajuns să dețin 54 de proprietăți în 13 țări, anunțând că se va extinde în alte peste 400 de locuri până în 2023. Selina combină spațiile de lucru în comun cu oportunitățile de cazare, oferind și posibilitatea unor facilități pentru membri, care pot călători pentru a locui în comun pentru o taxă lunară fixă. Publicul lor țintă sunt cei care alcătuiesc generația Z, “o nouă generație de două miliarde de consumatori, care acum intră pe o piață dominată de industria digitală”, potrivit lui Museri.

De specialitate localnic

Turiștii și-au dorit întotdeauna să poată trăi ”ca un localnic”, chiar și numai pentru câteva zile. Tehnologia actuală le oferă tinerilor turiști posibilitatea de a trăi acest vis în moduri surprinzătoare.

Trippin, care a debutat ca un grup închis pe Facebook, unde membrii puteau să împărtășească sfaturi de călătorie, s-a dezvoltat până a ajuns o serie de ghiduri de călătorie online scrise de tineri locuitori ai orașelor preferate de vizitatori. “Călătorii de vârsta mea caută autenticitate”, spune co-fondatorul întreprinderii, Sam Blenkinsopp, în vârstă de 28 de ani. “Căutăm locuri care pot oferi perspective autentice asupra culturilor pe care le vizităm”.

Blenkinsopp consideră că persoanele care nu au împlinit încă 30 de ani nu au încredere în companiile de turism consacrate, TripAdvisor și alte publicații de profil.

“Dacă nu știi cine oferă informația, nu ai idee dacă au aceleași valori cu tine sau câtă realitate susține experiența pe care susțin că au avut-o. Mai e și tendința de a fetișiza anumite aspecte ale culturii dintr-o țară în care se călătorește. Conținutul creat de localnici le oferă acestora posibilitatea de a prelua controlul propriei povești”.

Pentru a asigura comunicarea între turiști și localnici au apărut pe piață și mai multe aplicații pentru telefoanele mobile. Aplicația franceză EatWith face legătura între călători și gazde care oferă experiențe gastronomice inedite, cum ar fi masa într-un atelier al unui artist din Berlin. Potrivit companiei, 525 dintre utilizatori au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani. Aplicații similare sunt I Like Local, care oferă legătura cu un ghid local din tări din Asia și Africa, ofertele lor incluzând tururi precum “plimbare pe străzile din Delhi împreună cu un fost copil al străzii”, și Showaround, cu localnici din 212 țări. Aproape 40% dintre cei care își oferă serviciile pe Showaround nici măcar nu cer bani pentru serviciile pe care le oferă, fiind dornici să ia legătura cu persoane care gândesc la fel ca ei și să își prezinte propria cultură.

Airbnb a lansat în 2016, seria “Experiences”, un portal care permite proprietarilor de apartamente să ofere și tururi sau recomandări de evenimente locale. În această vară compania a lansat și Adventures, unde sunt centralizate excursii care pot dura mai multe zile în coordonarea localnicilor. “Călătorii, mai ales cei care nu au împlinit încă 30 de an, caută să cunoască o destinație într-un mod autentic accesând diferite aspecte ale comunităților locale”, spune Joe Zadeh, care conduce Airbnb Experiences.

Aplicațiile de închiriere pentru biciclete sau pentru traducere automată dau senzația că turismul se pregătește să intre într-o epocă a accesibilității, desigur pentru cei care sunt în stare să folosească toate aceste instrumente.

Veganii schimbă lumea turismului

Și faptul că tot mai multe persoane optează pentru o alimentație vegană a îmbogățit ofertele turistice. În Marea Britanie nu mai puțin de 600.000 de persoane s-au declarat vegane. Sondajele YouGov/Agriculture și Comisia de dezvoltare în horticultură au arătat că persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani alcătuiesc 54% din numărul veganilor britanici. Preocuparea pentru impactul asupra mediului, dorința de a evita tratamentele crude la adresa animalelor ca și impactul tot mai mare pe care îl au activiști precum Greta Thunberg, ea însăși vegană, au adus modificări modului în care sunt pregătite acum călătoriile.

Tot mai mulți operatori din turism și-au extins ofertele dincolo de meniurile alternative. Ski Beat a lansat săptămânile de schi vegane, iar operatorul german Vegan Travel oferă croaziere vegane în toată lumea, în timp ce VegVoyages organizează călătorii pentru grupuri în Asia.

Hotelul Hilton London Bankside anunță ”primul apartament vegan”, unde scaunele sunt îmbrăcate în imitație de piele, realizată din ananas (Piñate). Podeaua apartamentului este din bambus, cultivat fără pesticide și reciclabil, iar mocheta este din bumbac organic. Chiar și minibarul este utilat cu pudră proteică, fructe, semințe și batoane energizante. Până și cartela de acces este realizată din plante.

Primul hotel britanic în întregime vegan s-a deschis în luna iunie în Scoția, la Pitlochry. Se numește Saorsa 1875 și utilizează exclusiv produse eco, realizate fără comportamente crude față de animale, chiar și pentru curățenie, iar electricitatea le vine de la Ecotricity, o companie energetică utilată cu certigicare vegană. Co-foundatorul hotelului, Jack McClaren-Stewart, are 27 de ani, și a observat legătura dintre ofertele de lux și numărul de produse realizate pe baza exploatării animalelor utilizate. “Vezi mai multe produse din piele, lână, mătase, pentru că toate acestea au fost pentru un timp îndelungat mărcile luxului”, spune acesta, arătând cum încearcă să schimbe situația: “concepte precum compasiunea, confortul și stilul sunt la fel de exclusiviste”.

VIATenews
SURSĂMediafax
SHARE

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.