Ce șanse are un business a cărui activitate este strâns legată de turism să-și atingă obiectivele stabilite înainte de criza declanșată de COVID-19? Jurat la „Imperiul Leilor“, Daniela Marișcu vine cu un răspuns încurajator pentru aface­rea sa, care ar trebui să culeagă în 2020 roadele semănate în urmă cu un an sau doi.

„Ne confruntăm într-adevăr cu un scenariu negativ pentru turism în 2020, însă, ca business, suntem născuți în criză, așa că avem ceva experiență pentru astfel de situații“, spune din start Daniela Marișcu (40 de ani), antreprenoarea din Constanța pe care publicul larg o cunoaște în calitatea sa de jurat la „Imperiul Leilor“, emisiunea difuzată de Pro TV. Cu alte cuvinte, Aqua Azur – afacerea pe care a început să o dezvolte în 2008, în plină recesiune, în industria agrementului, un domeniu inexis­tent la vremea aceea și foarte puțin conturat astăzi în plan local – nu își oprește acti­vitatea, ci merge înainte cu o bună parte din proiectele începute. Cel puțin așa re­iese din discuția purtată cu Daniela Ma­rișcu la finalul lunii martie pe această temă.

Ce se va întâmpla mai departe, însă, este strâns legat de ritmul în care cei care investesc în aqua parkuri și piscine decid să își finalizeze sau nu proiectele conform unui calendar stabilit inițial. Cert este că peste tot în țară, cu foarte puține excepții, s-au închis șantiere, iar termenele de finali­zare a lucrărilor au fost decalate cu mai multe luni.

Avantajul diversificării

Când vorbește despre experiența dobândită în criză, Daniela Marișcu se referă înainte de toate la diversificare. Tocmai acest lucru a fost, de altfel, punctul-cheie în strategia sa de dezvoltare în ultimii doi ani, strategie care, sub­liniază antreprenoarea acum, se dove­dește „benefică“. „Din strategia de diversificare fac parte businessurile în care am intrat asociat prin intermediul emisiunii «Imperiul Leilor», dar și investiții an­te­ri­oare, respectiv în food-truck delivery (Nomad) și în IT, cu un produs de cloud perfect, ca aplicație de birou virtual (Yoo­­Send), atât de necesar în zilele noastre, pe care sperăm să-l lansăm în app-stores cât de curând“, detaliază aceasta.

Licențiată în științe economice, Daniela Marișcu a intrat în antreprenoriat în 2008, după ce fusese director comercial la o com­panie din domeniul metalurgiei. Decizia a fost luată în familie, împreună cu soțul său, Valentin, care i-a devenit par­te­ner și în business. Acesta nu era la prima sa experiență ca antreprenor, având atunci deja o mică afacere de întreținut piscine. Au pornit cu o investiție inițială de 300.000 de euro, ajungând anul trecut la o cifră cu­mulată de afaceri de aproximativ șase mili­oane de lei (1,3 milioane de euro) pentru activitatea principalelor sale companii: Aquatica Experience și Aqua Azur, care aco­­peră servicii integrate, de la proiec­ta­rea la realizarea de piscine și centre de agrement.

Deși piața locală nu era deloc pregătită, fiind departe de Occident, soții Marișcu au construit 100 de piscine rezidențiale în primii patru ani de la lansarea businessului. Din 2012 au început să lucreze și cu clienți din zona comercială, misiunea prin­cipală, dificilă la vremea aceea, fiind de a con­vinge hotelurile și pensiunile să inves­tească în piscine. Din datele prezentate de companie, printre proiectele în care s-au implicat se numără parcul acvatic Mirajul Oltului din Călimănești, Complexul Alezzi din Mamaia sau piscina Premier din Cluj.

Și B2B, și B2C

„Din fericire, noi culegem acum ce am semănat în urmă cu unul sau doi ani. Pe segmentul de proiecte B2B (comercial) avem deja în desfășurare contracte cu o perioadă de derulare până la sfârșitul lui 2020, astfel că putem păstra în proporție de 100% echipa, fără concedieri sau șomaj tehnic. Segmentul de rezidențial este un pariu cu miză mare, și dacă se do­ve­dește că avem dreptate, ieșim chiar în­vingători din criză, nu doar supra­vie­țui­tori“, detaliază astăzi antreprenoarea.

În opinia sa, „pariul este că, în noul context de carantină și distanțare socială, mulți dintre cei care își doreau o piscină, dar nu au avut timp să se ocupe de detaliile unui astfel de proiect, acum vor avea și timp, și motive suplimentare“. Totuși, vocea comună a analiștilor spune că, mai mult ca oricând, cei cu venituri mari care își doreau propria piscină fac economii și își îngheață investițiile la care visau înainte de declanșarea pandemiei.

În primul an după încheierea crizei, dacă acesta este 2021, sunt șanse mari să ne menținem tendința de creștere a cifrei de afaceri de cel puțin 15%, așa cum s-a în­­tâmplat în ultimii ani. Însă resimțim deja impactul cheltuielilor suplimentare, astfel că scenariile noastre financiare prevăd o scădere a profitabilității“, mai spune Ma­rișcu. Pe scurt, în acest moment, liniile sale de business se dezvoltă în mai multe direcții: B2B – cu aqua parkuri și alte proiecte care au legătură cu industria agrementului, B2C – care vizează construcția de piscine private – și segmentul de IT, un domeniu care a pasionat-o dintotdeauna. La capitolul „proiecte implementate acum în țară“, Marișcu amintește unul la Galați, pe care-l dezvoltă cu doi constructori aso­ciați, unde va aduce două tobogane, și un altul în stațiunea Băile Figa (Bistrița-Nă­săud), unde urmează să construiască cel mai mare tobogan din România, printr-un parteneriat cu o altă firmă. Per ansamblu, la nivelul întregii țări, spune că se implică în proiecte evaluate la 100 de milioane de lei (21 de milioane de euro).

La nivel local, industria agrementului se află încă la început. Valoarea investițiilor s-a echilibrat între public și privat odată cu realizarea complexului Therme, din apro­pierea Capitalei, proiect a cărui va­­l­oare s-a ridicat la 66 de milioane de euro, contribuția statului fiind de circa 6,6 mili­oane de euro. Principalul investitor în Therme Nord București este compania austriacă A-Heat, specializată în soluții de refrigerare și aer condiționat.

De altfel, finanțarea din această indus­trie este împărțită 50%-50% între stat și pri­vat. Mai multe primării au construit astfel de centre cu fonduri europene, însă unele sunt niște copii nereușite ale unor modele învechite din afară, potrivit spu­se­lor Danielei Marișcu. „Businessurile de agre­ment sunt foarte bine gândite la nivel global. În ultimul timp, tendința este să ai un mix de surse de agrement, de atracții aqua cu uscat, cu festivaluri, cu zone culturale integrate în cele mai neaș­teptate locuri. Să ai în mijlocul piscinelor o piesă de teatru“, descrie ea trendurile din SUA.

Proiectul de suflet pentru Daniela Marișcu

Afacerile sale nu se rezumă însă doar la piața internă. În momentul de față lucrează la un concept de aqua park pentru un client din Thailanda, purtând în paralel discuții pentru finalizarea unor proiecte în Europa. „Dacă ne referim doar la un singur proiect de aqua park din Europa în care ne implicăm, valoarea totală ajunge la 200 de milioane de euro. Dar noi ne implicăm parțial, în sensul că livrăm instalațiile de piscină și tobogane, ceea ce înseamnă că suntem sub 20% din total. În general, în astfel de pro­iecte, construcția înseamnă 80%“, pre­ci­­zează Marișcu, estimând venituri de zece mi­lioane de lei pentru businessul său în 2020.

Între timp, a pus la punct și un sistem de francizare, până acum discutând pentru o franciză la București și o alta la Bis­trița. „Francizarea este proiectul meu de suflet. O să fie o franciză în genul FAN Courier, pentru că și FAN Courier  e plin de francizați“explică ea. O investiție ar fi de circa 15.000 de euro, în timp ce în cazul unei pensiuni, de exemplu, trece de 30.000 de euro, iar al unui hotel pornește de la 50.000 de euro. Daniela Marișcu spune că le va oferi francizaților training extensiv atât tehnic, cât și comercial, astfel încât aceștia să poată oferi servicii de aceeași calitate.

Dacă pe termen scurt antreprenoarea ia în calcul cumpărarea unei firme de proiectare specializate pe instalații și asocierea cu un competitor pe partea de logistică, pe termen lung spune că își dorește să construiască un aqua park propriu, un pro­iect de circa 10 milioane de euro, la care lucrează de mai mult timp, dar care acum „nu e pe rol“. „E în stand-by, nu l-am aban­donat“. Rămâne doar să găsească și un investitor.

SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.