Noul cadru legal privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA), cuprinzând Legea 132/2017, norma de aplicare a acesteia și procedurile Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), este în vigoare de la 1 august și aduce o serie de schimbări în analiza de risc a conduitei șoferilor.

Aceste schimbări constau în reașezarea sistemului bonus-malus, restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar și introducerea Factorului N în calculul polițelor pentru șoferii cu risc ridicat.

Conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliței RCA, șoferii disciplinați în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce șoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizați, suportând o majorare a costului poliței RCA de până la 180%. O altă modificare importantă vizează chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeași clasă de Bonus, respectiv Malus – cea mai favorabilă – pentru toate mașinile pe care le deține. „Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu mașina”, artă într-un studiu Uninea Națională a Societăților de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă schimbare adusă de cadrul legal privind RCA. Potrivit UNSAR, până la 1 octombrie asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opțiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparația să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care își va recupera prejudiciul de la asigurătorul șoferului vinovat.

Pot fi introduse și reduceri de primă pentru persoane cu deficiențe locomotorii. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficiențe locomotorii”, notează UNSAR. Iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la trei zile lucrătoare.

Odată cu noul cadru legal, societățile de asigurare vor fi obligate să menționeze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unități reparatoare. De asemenea, soluțiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca și până acum, în acord cu documentația tehnică din manualul de reparație al producătorului auto. UNSAR apreciază că „acest aspect este mai bine clarificat de normă de această dată, chiar dacă operațional acesta funcționa și până acum prin procesul de reconstatare funcțional la nivel de piață”.

Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalității o reprezintă evaluarile service-urilor, este esențial ca asigurații să fie foarte atenți la documentele doveditoare emise de către unitățile reparatoare și să știe că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Referitor la polițele RCA pentru asigurații cu risc ridicat, UNSAR arată că până la 1 septembrie BAAR va stabili modul în care acești șoferi vor fi preluați în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potențialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situația în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ,,N” înmulțit cu tariful de referință publicat de către ASF.

De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce privește încheierea contractului RCA va trebui soluționată de către BAAR în termen de maximum 20 de zile din momentul în care acesta depune documentața completă.

La rândul său, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) precizează că noul cadru legal care reglementează piaţa RCA presupune o strânsă colaborare între mai multe instituţii ale statului. În acest sens, ASF a iniţiat şi a dezvoltat deja parteneriate instituţionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii şi cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii nr. 132/2017.

Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi, printre care se numără:

– reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor;

– modalitatea de decontare directă;

– asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat;

– reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.

Calculul Factorului N are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienții sunt considerați cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Dacă Factorul N adăugat tarifului de referință este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depășește această limită – prin ofertele transmise de către asiguratori – reprezintă clienții cu risc ridicat. Iar clienții cu risc ridicat vor fi orientați automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referință plus Factorul N”, menționează ASF.

„BAAR va utiliza în calculul factorului N datele anonimizate, puse la dispoziție de către ASF, rezultate din procesul de determinare al tarifului de referință, asigurându-se astfel coerență și consistență între calculul tarifelor de referință și cel privind factorul N”, mai arată ASF.

BAAR va utiliza două metode de calcul: prima va lua în considerare primele de risc rezultate pentru fiecare asigurător RCA și pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifului de referință, iar a doua metodă va lua în considerare primele comerciale practicate efectiv de către asigurătorii RCA. „Valoarea factorului N va fi valoarea minimă rezultată în urma aplicării celor două metode”.

De asemenea, „BAAR va determina prima de asigurare pentru asigurații cu risc ridicat prin înmulțirea factorului N cu tariful de referință, la care se aplică sistemul bonus-malus”.

În fine, ASF mai arată că „BAAR va realiza procesul de alocare a clienților cu risc ridicat în funcție de cotele de piață ale asigurătorilor din anul anterior. Alocarea se realizează prin utilizarea unui algoritm de alocare specific. Această procedură a fost publicată pe www.baar.ro”.

UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, înființată în 1994 – reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări.

ASF este autoritatea naţională pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital, care însumează peste 10 milioane de participanţi.

VIATenews
SURSĂMEDIAFAX
SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.