Sistemul de educație a fost marcat, în 2019, de rezultatele proaste la evaluarea PISA, care au scos la iveală că un procent de 59% dintre elevii români pot înțelege un text de mărime medie și doar 1% au avut rezultate foarte bune la citire sau la științe.

Aceste teste au plasat România în clasamentul PISA pe locul 47 din 79 de țări. În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

Reacțiile miniștrilor și ale tuturor actorilor implicați în procesul de educație din România nu au întârziat să apară, însă mai puțin și acțiunile lor.

Una dintre cele mai suprinzătoare reacții a fost cea a ministrul Educației, Monica Anisie, care a declarat că formatele testării nu sunt teste de performanţă individuală și, prin urmare, implicarea participanților nu a fost maximă deoarece elevii nu au avut nicio miză. Ulterior, ea a spus că va propune „activarea” unui articol din Legea Educației care prevede înființarea unor „școli-pilot”. Președintele României a promis și el un proiect în acest domeniu, ce va purta numele „România Educată”.

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, a propus chiar și ca profesorii să susțină aceleași teste PISA, subliniind că rezultatele vor fi surprinzătoare. Funeriu propunea și un „moment zero al reselecției profesorilor”.

Și sindicatele din învățământ s-au manifestat legat de rezultatele PISA. Obținerea celui mai slab punctaj la aceste teste din ultimii nouă ani înseamnă un regres pentru România, dar și o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanță în care funcționează Educația, susțineau reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), care au cerut măsuri urgente. Pe de altă parte, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ a reacționat și ea după publicarea raportului PISA și a condamnat declarațiile celor care au „aruncată cu pietre”, fără a căuta adevărații vinovați.

Învățământul profesional pentru elevii care nu iau măcar 5 la Evaluarea Națională, o himeră

O altă dezbatere aprinsă în 2019 a fost și pe marginea obligativității învățământului profesional pentru elevii clasei a VIII-a care nu obțin media 5 la Evaluarea Națaională.

Măsura educațională care a împărțit România anului 2019 în două tabere a fost decizia ministrului care a cârmuit Ministerul Educației în prima parte a anului, respectiv Ecaterina Andronescu. Aceasta presupune ca elevii clasei a VIII-a care vor susţine în 2020 Evaluarea Naţională şi nu obţin media 5 să urmeze în mod obligatoriu cursurile învăţământului profesional.

Prima mențiune a posibilității implementării unei astfel de hotărâri a apărut în luna august a anului 2019, când ministrul Educației de la acea vreme, Ecaterina Andronescu, lansa o propunere care viza posibilitatea reglementării cadrului legislativ, în sensul în care, elevii clasei a VIII-a care vor susţine în 2020 Evaluarea Naţională şi nu obţin media 5 să fie obligaţi să urmeze cursurile învăţământului profesional.

Măsura propusă de Ministerul Educației primea tot în luna august aviz favorabil din partea partenerilor sociali ai instituţiei și urma să devină aplicabilă în eventualitatea adoptării începând cu anul şcolar următor.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar, (FNAP-I.P) Iulian Cristache declara la acel moment pentru MEDIAFAX, că măsura nu ar trebui privită neapărat sub forma unei obligativităţi, ci mai degrabă sub forma unei orientări în domeniu care îi poate ajuta pe elevii în cauză.

Sursa citată a precizat faptul că decizia nu a fost una uşoară, însă în contextul unor modificări, precum cele propuse de reprezentanţii Comisiei de Dialog Social, aceasta ar putea fi una benefică.

„Sunt profesori care îşi vor dori, profesori care nu, sunt unii profesori care gândesc prin prisma meseriei şi se gândesc că numărul de locuri, de catedre de la liceele teoretice se vor micşora şi atunci trebuie să meargă spre învăţământul profesional, ceea ce probabil nu le va conveni”, a mai explicat Iulian Cristache.

În septembrie 2019, măsura capată formă și contur

Această măsură a trecut de la statutul de propunere la cel de realitate oficială la 5 septembrie 2019, când învăţământul profesional devenea obligatoriu pentru elevii care obţin mai puţin de 5 la Evaluarea Naţională, sub bagheta noului ministru interimar al Educației de atunci, Daniel Breaz. Tot atunci era publicată și metodologia în Monitorul Oficial.

Astfel, se stabilește faptul că elevii care obţin sub media 5 la Evaluarea Naţioală nu vor mai putea intra în repartizarea la licee, potrivit Ordinului publicat, la 5 septembrie 2019 în Monitorul Oficial, şi semnat de ministrul interimar al Educaţiei de atunci, Daniel Breaz, elevii în cauză putând să urmeze profesionala.

„La procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021 participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională şi a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5”, se arată în paragraful din Monitorul Oficial.

Concret, elevii care obţin medii sub 5 la Evaluarea Naţională nu vor putea fi repartizaţi la liceu, opţiunea fiind învăţământul profesional.

Expertul în educaţie, Daniela Vișoianu, spunea atunci despre Ordinul care-i trimite pe elevii cu media sub 5 la Evaluare la liceele de meserii că prin implementarea sa sistemul refuză să îşi asume că acest 4 e un eşec de sistem, nu vina elevului.

Măsura învăţământulului profesional care devine obligatoriu pentru elevii ce obţin sub 5 la evaluare împărțise la acel moment societatea în mai multe tabere.

„Sistemul refuză să îşi asume că acest 4 este un eşec de sistem, nu vina elevului care a venit la şcoală opt ani”,spunea expertul în educaţie, Daniela Vişoianu.

Inclusiv Preşedinţia a comentat Ordinul privind mediile sub 5 la Evaluarea Naţional, catalogându-l drept „un demers segregaționist”.

Administraţia Prezidenţială critica și faptul că la momentul adoptării Ordinului, nu puteau să mai fie repartizaţi în licee, susţinând că demersul este unul segregaţionist, iar PSD continuă să facă experimente grave în educaţie.

La scurt timp după adoptarea Ordinului, Educația rămânea fără ministru

2019 a fost al doilea an universitar consecutiv care începea fără un ministru, după cum preciza la acel moment Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Acest loc a rămas vacant până la căderea Guvernului PSD din 11 octombrie, ca urmare a trecerii moțiunii de cenzură inițiate de PNL. Acest moment aducea cu sine un Guvern nou și implicit, un ministru pentru Educație, după săptămâni de absență a unui occupant al șefiei acestei instituții.

La 30 octombrie 2019, Monica Anisie, devenea noul ministru al Educației, al treilea din acest an.

O lună mai târziu de la instalare, în luna noiembrie a acestui an, Ministrul Educaţiei publica pe site-ul ministerului un proiect prin care elevii cu media sub 5 la Evaluarea Naţională ar putea intra la liceu, ea criticând aprig această măsură încă din timpul audierilor sale din Parlament premergătoare instalării în funcția de ministru al Educației.

Astfel, ministrul Monica Anisie supunea în luna noiembrie dezbaterii un proiect menit să modifice Ordinul fostului ministru, astfel încât elevii care nu obţin media 5 la Evaluarea Naţională să poată fi repartizaţi la liceu, potrivit prevederilor propuse.

Potrivit proiectului de Ordin publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei, se propune ca „la repartizarea computerizată din prima etapă de admitere participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională”. Prin această prevedere, elevii pot fi repartizaţi la liceu chiar dacă nu au media 5 la Evaluarea Naţională, însă aceştia trebuie să fi susţinut probele.

„După repartizarea candidaţilor menţionaţi la alin. (12), se repartizează absolvenţii clasei a VIII-a care nu au susţinut evaluarea naţională şi cărora nu li se poate calcula media de admitere conform punctului I al anexei nr. 2 la prezentul ordin”, se mai arată în documentul citat.

Prevederile sunt pentru anul şcolar 2020-2021

Dacă acest proiect aflat în acest moment în dezbatere publică va deveni realitate, rămâne de văzut. Deocamdată măsura potrivit căreia elevii care obţin sub media peste 5 la Evaluarea Naţională nu vor mai putea intra în repartizarea la licee, rămâne în vigoare, potrivit Ordinului publicat, la începutul lunii septembrie, în Monitorul Oficial, şi semnat de ministrul Educaţiei de la acel moment, Daniel Breaz.

„La procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021 participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională şi a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5”, se arată în paragraful din Monitorul Oficial.

Concret, elevii care obţin medii sub 5 la Evaluarea Naţională nu vor putea fi repartizaţi la liceu, singura opţiune fiind învăţământul profesional.

VIAtenews
SURSĂmediafax
SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.