De Ziua Marinei, navigatorii consemnează creșteri ușoare la transporturile de mărfuri, dar și scăderi semnificative la cele de pasageri, dispunând de o flotă și o infrastructură mult sub potențialul de livrări, expediții și achiziții, arată statisticile oficiale consultate de MEDIAFAX.

România dispune de două nave de pasageri pentru transporturi maritime, având în total 68 de locuri, și de 75 de nave de pasageri pentru transporturi fluviale (și pe căile navigabile interioare), cu o capacitate totală de 6.890 de locuri, arată datele Institutului Național de Statistică (INS).

Pentru mărfuri, avem 23 de nave de transport pe mare, cu o capacitate totală de 37.328 tdw, la care se adaugă 5 nave pentru pește, 57 de remorchere și 277 de alte nave maritime. Iar pe căile navigabile interioare circulă în total 141 de remorchere, 151 de împingătoare, 157 de barje și alte nave autopropulsate, la care se adaugă 1.145 de nave fără propulsie proprie (tancuri, barje etc.) și 355 de nave tehnice de serviciu.

Potrivit INS, volumul total al mărfurilor încărcate, transportate și descărcate în anul 2016 a crescut cu 4% pe căile maritime și cu 1,5% pe căile navigabile interioare față de volumul consemnat în 2015. La capitolul pasageri însă, numărul de persoane transportate a scăzut cu 78,3% pe căile maritime și cu 9,5% pe căile navigabile interioare.

„Potențialul României, în special al Portului Constanța, este foarte mare, având în vedere poziționarea ca unul dintre cele mai importante porturi maritime ale Uniunii Europene. Din păcate, din cauza infrastructurii precare, expedițiile și achizițiile sunt mult sub acest potențial, aproape că stagnează de mai mulți ani”, a declarat pentru MEDIAFAX Cătălin Putineanu, managing director al companiei IB Cargo, specializată în expediții internaționale maritime.

„La exporturi, România expediază lemn, fier, cereale și, mai nou, autovehicule, iar la import achizițiile reprezintă cam tot ce vedem prin magazine. Grosul vine din Asia la import (în special îmbrăcăminte, încălțăminte, jucării, produse de larg consum, dar și cauciuc brut), iar la exporturi partenerii noștri sunt țările arabe, dar și cele din Asia, unde trimitem cereale și produse agricole vrac și – mai puțin – produse chimice sau input-uri agricole”, a mai spus expeditorul.

Cătălin Putineanu consideră că ar exista un potențial remarcabil și în transporturile de pasageri, dar croazierele sunt încă puține pentru că vasele respective sunt foarte mari și nu ar avea unde să acosteze, infrastructura fiind precară.

La 15 August, navigatorii aniversează Ziua Marinei și, ca în fiecare an, sunt organizate o serie de manifestări culturale, științifice și militare care marchează această sărbătoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.