Profesorii se plâng în primul rând de subfinanţarea sistemului, de lipsa dotărilor din școli, dar și de temele pe care trebuie să le dea și de instabilitatea de la Ministerul Educației. O profesoară din Cluj spune că și mentalitatea dascălilor este depășită.

Pe de altă parte, într-o școală din Caraș-Severin un profesor predă patru materii, iar la Galați o educatoare, sătulă să aștepte ajutor de la Primărie, a văruit clasa cu ajutorul părinților.

Cluj-Napoca

O profesoară de limba şi literatura română din Cluj-Napoca, Anca Radu, a identificat o mulţime de probleme cu care se confruntă învăţământul românesc, de la subfinanţare şi programa şcolară învechită, până la cadre didactice slab pregătite care intră în sistem sau care predau după aceleaşi metode ca în urmă cu 20 de ani.

Anca Radu a declarat corespondentului MEDIAFAX că o altă problemă este lipsa de personal, în special cel nedidactic, în condiţiile în care la o şcoală cu peste 1000 de copii din Cluj-Napoca există o singură îngrijitoare pe tură care trebuie să se ocupe de curăţenia şi dezinfectarea a sute de metri pătrați.

„Consider că totul pleacă de la subfinanţare, care nu înseamnă neapărat salariile cadrelor didactice, acestea fiind majorate, ci mă refer la infrastructura şcolară, la problemele din mediul rural cu şcoli neautorizate, cu WC-uri în curte, fără apă, dar şi la logistica şcolară, care este deficitară şi la şcolile din mediul urban şi care ar trebui adaptată secolului al XXI-lea – videoproiector, imprimantă color. Lipsa de personal, în special cel nedidactic, este o altă problemă. De exemplu, s-a redus drastic numărul îngrijitoarelor, la o şcoală cu peste 1000 de copii din Cluj-Napoca există o singură îngrijitoare pe tură care trebuie să se ocupe de curăţenia şi dezinfectarea a sute de metri pătrați, dotarea cu materiale de curăţenie fiind precară. Sunt toalete fără săpun, fără hârtie igienică şi doar cu apă rece, care sunt lucruri elementare şi ţin de un grad de civilizaţie şi nu sunt cazuri izolate”, a spus Radu.

Potrivit acesteia, subfinanţarea sistemului este compensată prin contribuţiile părinţilor, dar care nu acoperă necesarul, astfel că în şcoli lipsesc materialele moderne de predare, care fac posibile metode active de predare.

„Din cauza subfinanţării, fiecare judeţ trebuie să se încadreze într-un anumit număr de posturi didactice, astfel că apare o supraîncărcare a claselor cu elevi şi se ajunge la clase cu 35 de elevi”, a explicat aceasta.

O altă problemă identificată este cea a personalului didactic slab pregătit care intră în sistem, copiii din actualele generaţii fiind tot mai greu de gestionat, deoarece sunt total schimbaţi faţă de cum erau elevii în urmă cu 10 sau 20 de ani.

„Foarte mulţi profesori trecuţi de 40 de ani, obişnuiţi cu alt tip de elevi, se adaptează mai greu, iar de aici apar diverse conflicte. Nu putem să acuzăm tot timpul copiii, dacă tu, ca profesor, predai după aceleaşi metode de 20 de ani în care dictezi, iar elevii doar scriu, e clar că intervine o problemă. Se merge pe metode tradiţionale de predare, de vină fiind şi profesorul care nu se chinuie să găsească metode noi, dar intervine şi lipsa dotării care nu îi permite să facă mare lucru. Încă mai persistă în sistemul public de învăţământ mentalitatea potrivit căreia profesorul este deştept şi le ştie pe toate, iar elevul este prost, deşi copiii au acces la informaţii şi văd ce se întâmpă în acest domeniu în lume, nu mai pot fi păcăliţi. Dacă nu vii cu ceva nou şi interesant i-ai pierdut”, a mai spus Anca Radu.

Un alt aspect care îi îndepărtează pe elevi de învăţare este programa şcolară, considerată „învechită, depăşită şi anacronică”.

„La literatura română, de exemplu, textele sunt cam aceleaşi. Eu îl iubesc pe Creangă, iubesc scriitorii clasici, dar nu mai sunt accesibili copiilor din ziua de azi, limbajul este total depăşit, sunt scriitori moderni care sunt ignoraţi. Eu am dat Bacalaureatul în urmă cu 26 de ani din Lăpuşneanu şi continui să predau Lăpuşneanu şi acum, deşi nu îi mai atrage pe elevi. De asemenea, programa este sufocantă, cunoştinţele teoretice până în clasa a VIII-a la gramatică, matematică, fizică sau chimie sunt la un nivel înalt, astfel încât mulţi copii nu au capacitatea intelectuală pentru a face faţă. Se face multă teorie fără partea practică, mai ales la fizică sau chimie, nu sunt noţiuni practice care să îi ajute în viaţa reală”, a precizat profesorul.

De asemenea, temele pentru acasă sunt exagerat de multe, iar vacanţele şi zilele libere sunt perioade în care copii primesc şi mai multe teme, fără să aibă timp de relaxare.

„Cred că o mare responsabilitate în această situaţie revine şi faptului că nu a existat o stabilitate, s-au schimbat foarte des miniştrii Educaţiei, fiecare venind cu altă viziune, asftel că nu există coerenţă. Dacă un om este bolnav şi prost, este mai uşor de manipulat şi nu se gândeşte la altceva, nu are idealuri de atins, se gândeşte doar la ziua de mâine, cum se descurcă. Oamenii deştepţi şi informaţi deranjează în orice sistem, ei gândesc, nu le poţi trasmite orice mesaj pentru că îl trec prin filtrul raţiunii. Cred că există o tendinţă de a ţine şi profesorii captivi şi de a-i împiedica să semnaleze problemele din sistem, astfel încât pare că totul e roz”, a mai subliniat Anca Radu.

Un alt aspect negativ semnalat este birocraţia, în condiţiile în care sunt foarte multe comisii la nivelul unei şcoli care trebuie să funcţioneze, care adună dosare, acte şi rapoarte de întocmit, astfel că se pierde foarte mult timp fizic în loc ca acest timp să fie folosit de un profesor pentru dezvoltarea personală şi profesională, pentru recreere sau familie.

„Iar la controale se ţine cont de aceste dosare şi fişe şi se aplică sancţiuni dacă un profesor nu le-a completat la zi”, a precizat profesorul clujean.

Anca Radu a fost profesor de limba şi literatura română la un liceu de stat din Cluj-Napoca, iar în acest an a optat pentru învăţământul privat.

Reșița

Un profesor predă patru materii, într-o școală din Caraș-Severin

La școala din comuna Ezeriș, județul Caraș-Severin, opt din cei 14 profesori predau la cel puțin două materii, pentru că nu se găsesc dascăli care să dorească să lucreze în localitate, care se află într-o zonă muntoasă.

La unitatea de învățământ din comuna Ezeriș, din județul Caraș-Severin, vor începe noul an școlar 111 copii. Acestor elevi le vor preda 14 profesori, iar mai mult de jumătate dintre dascăli s-au specializat în plus, astfel încât să poată preda și alte materii. Asta pentru că numărul copiilor este în scădere, dar și pentru că nu se găsesc suficienți profesori care să dorească să lucreze la școala din comuna Ezeriș, care se află într-o zonă muntoasă.

“La școala din Ezeriș avem 111 copii, de la grădiniță până în clasa a VIII-a. Fiind o școală din mediul rural, conform metodologiei, putem fi încadrați, noi avem mai multe calificări, în general. De exemplu, avem un învățător care este și institutor de limba engleză, este calificat. Noi suntem 14 cadre didactice și predăm mai multe discipline, suntem calificați opt persoane care predăm o a doua specializare. O materie sau chiar mai multe predăm. Eu, de exemplu, am patru specializări pe care le și predau: istorie, geografie, civică și religie. Ne permit specializările, sunt dublu specializări, eu am făcut prima facultate Istorie – Teologie, după care am mai făcut una de Geografie și automat pot să predau patru discipline. Specializarea ne permite. Toți profesorii sunt calificați, nu avem necalificați. Am ajuns în situația de a ne specializa pentru că se găsește greu personal, dar mai ales pentru că sunt copii puțini, suntem o comună aflată într-o zonă de munte, în care natalitatea este foarte scăzută, scade pe an de trece, și atunci trebuie să ne adaptăm”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, Cosmin Gheju, care predă la școala din Ezeriș.

Potrivit profesorului din județul Caraș-Severin, cei 14 dascăli predau la școala din Ezeriș de cel puțin 18 ani. Pentru că numărul elevilor este prea mic, în unele săli învață și copii din trei clase în același timp.

“Suntem aceeași echipă de profesori din anul 2000. Se învață în regim simultan, nu avem ce să facem. Nu avem clase de sine stătătoare. Învață două sau trei clase într-o încăpere, pentru că sunt clase în care sunt doar trei sau patru copii. Există o metodologie a învățământului simultan, dar mai mult practica se învață, știm că este în detrimentul elevului și al dascălului, dar asta este situația”, a precizat Cosmin Gheju.

Comuna Ezeriș este formată din satele Ezeriș și Soceni, fiind așezată între două șiruri de dealuri care formează depresiunea Ezeriș. Populația comunei Ezeriș se ridică la aproape 1.300 de locuitori.

Galați

O educatoare de la o grădiniță din orașul Galați a igienizat cu ajutorul părinților clasa în care predă deoarece Primăria nu a alocat bani pentru unitatea de învățământ. Alți profesori din oraș aflați în situații asemănătoare au apelat la părinți și pentru diverse lucrări din spațiile comune ale școlilor și grădinițelor.

O educatoare din orașul Galați a povestit pe Facebook că a fost ajutată la curățenie de tatăl unui copil, iar banii pentru materiale au fost strânși de la părinți. Educatoarea spune că s-a săturat să aștepte în fiecare vară ajutorul Primăriei. Curățenia a fost făcută cu aproximativ 10 zile înainte de începerea anului școlar, în condițiile în care Primăria Galați încearcă în ultima săptămâna de vacanță să igienizeze o parte din școlile și grădinițele din oraș.

„După ce am așteptat o vară întreagă ajutorul Primăriei, am cerut bani părinților și cu un tătic am văruit clasa în această săptămână. Data viitoare când vom solicita ajutor, poate vom avea noroc. Vă urez spor la rezolvat multe probleme din sistem”, a scris, pe Facebook, educatoarea Neti Guse.

Alți profesori de la colegiile importante ale orașului Galați au apelat la bunăvoința părinților pentru lucrări mai ample precum refacerea gardurilor, a holurilor, a curților interioare și a mobilierului.

„În ultimii ani, bineînțeles și în această vară, cu bani de la părinți, s-a făcut curățenie în curtea interioară, am refăcut aleile, am refăcut gardul din jurul terenului de sport. De asemenea, am reabilitat gardul exterior al colegiului și tot cu bani de la părinți am reparat mai multe săli de clasă, cu tot cu mobilierul din interior”, a declarat, pentru MEDIAFAX, profesorul Onuț Atanasiu.

Primăria Galați a anunțat că valoarea lucrărilor făcute până săptămâna trecută a depășit 6,5 milioane de lei cu TVA.

Dascălii se plâng însă că și anul acesta numeroase unități de învățământ sunt în șantier, iar cursurile încep printre schele, găleți de var și mormane de resturi. Alți profesori se plâng de calitatea manualelor, de programa școlară și de numărul mare de elevi din clasele unde vor preda.

În fiecare an, zeci de școli din municipiul Galați se deschid pentru cursurile din noul an școlar, deși în interior se fac diverse lucrări de reparații și igienizare. De fiecare dată, profesorii arată cu degetul către Primărie, pe care o acuză că nu a început reparațiile și igienizările din timp, astfel încât totul să fie gata până în luna septembrie. Istoria se repetă și anul acesta, în această situație fiind zeci de unități școlare din Galați.

„Lucrările de igienizare au început târziu și anul acesta, au început săptămâna trecută. Școala începe tot printre schele, cu mizerie, zgomote”, a declarat, pentru MEDIAFAX, profesorul Onuț Atanasiu.

Probleme sunt și din cauza manualelor școlare. Profesorii de liceu de la disciplina istorie se plâng de ani de zile din cauza modului în care sunt concepute cărțile după care învață elevii din clasele a XI-a și a XII-a. Cadrele didactice spun că elevii pierd timpul în timpul orelor de curs.

Alte nemulțumiri ale profesorilor din Galați vizează organizarea anului școlar și programarea examenelor și simulărilor naționale, dar și formarea unor clase cu mulți elevi.

Potrivit datelor obținute de agenția MEDIAFAX de la Ministerul Educației, pentru anul școlar 2018-2019 au fost propuse și aprobate 286.726 de posturi pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar. Dintre acestea, la ora actuală, peste 30.000 de posturi sunt vacante și pot fi ocupate în regim de plată cu ora. Situația finală a acestora va putea fi stabilită după încheierea angajărilor în sistem.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.