Vânzările de bunuri de larg consum au avut o creștere spectaculoasă, de 80%, în săptămâna în care s-a anunțat intrarea în starea de urgență, dar în prezent apar primele semne de presiune financiară, care vor duce la schimbarea obiceiurilor de consum, arată Nielsen.

Nielsen Global Connect, compania de măsurare și analiză de date, a prezentat un model nou despre cum vor ieși companiile din acest context de pandemie. COVID-19 a adus economiile într-o stare de șoc, iar pentru a putea merge mai departe, toate sistemele vor trebui repornite.

“Reboot system” a fost tema principala a webinarului organizat recent pe această tema de către Nielsen România. În cadrul noului raport, Nielsen identifica trei scenarii corespunzând celor trei orizonturi temporale: Revenire, Repornire sau Reinventare.

Analiza din spatele acestui nou model ia în considerare condiții macro-economice globale precum șomajul, planuri de salvare din partea băncilor și rată dobânzilor, împreună cu preferințele de cumpărare ale consumatorilor generate de răspunsul guvernelor la sănătate și managementul bolii, toate aceste aspecte corelându-se astfel cu vânzările prevăzute în FMCG.

“Impactul acestei pandemii va fi profund și mult mai extins decât orice altceva am văzut în viețile noastre. De asemenea și ritmul acestei schimbări este extraordinar. În acest moment lumea se recalibrează la nivel fundamental. Obiceiurile consumatorului se schimbă rapid și înțelegerea schimbărilor, în contextul acestor scenarii, va fi critică pentru modul în care afacerile vor prioritiza propria recalibrare pentru a întâmpina circumstanțele schimbate din cauza COVID-19”, a spus Scott McKenzie, Nielsen Global Intelligence Leader.

Fiecare dintre aceste orizonturi temporale va determina ce, unde și cum vor face consumatorii achiziții de produse esențiale precum alimente și alte bunuri de larg consum, dar mergând progresiv și către produse neesențiale. Acestea vor depinde de mai mulți factori precum nevoile consumatorului „casnic”, punctele de interacțiune limitate, preferință pentru online versus proximitatea fizică din magazine, orientarea către branduri sau produse locale și schimbarea situației financiare cu impact în portofelul consumatorului.

După primul caz de COVID-19 înregistrat în România, consumul bunurilor de larg consum în comerțul modern ajungea la +30% față de perioada simlara a anului trecut, dar vânzările au avut o creștere spectaculoasă, de +80%, în săptămâna în care s-a anunțat intrarea în starea de urgență.

Ulterior, vânzările din luna aprilie au înregistrat valori relativ similare celor de anul trecut. O analiză suplimentară realizată de echipa Nielsen Global Intelligence a arătat că tehnologia joacă un rol esențial în conturarea unei piețe mai inteligente atunci când vine vorba de viitorul retail-ului FMCG. În concordanță cu rezultatele studiului “Nielsen Survey on Coronavirus” (Feb 24-29, 2020), o vastă majoritate (93%) a consumatorilor sunt dispuși să îmbrățișeze tehnologia mobilă 5G iar 60% din consumatori sunt dispuși să utilizeze inteligență artificială sau realitatea virtuală pentru a accesa produsele.

În multe piețe adoptarea cumpărăturilor online a fost deja accelerată de COVID-19. În România, Nielsen ia pulsul consumatorilor urbani o dată la două săptămâni, pentru a surprinde schimbările în atitudini și în comportamentul de cumpărare pe parcursul acestei perioade. Rezultatele înregistrate în aprilie deja arată primele semne de presiune financiară, 39% dintre consumatori declarând că veniturile personale au scăzut sau vor scădea în viitorul apropiat, în timp ce alți 39% declara același lucru pentru unul din membrii gospodăriei.

Același studiu ne semnalează modificări deja vizibile în comportamentul consumatorilor români: creșterea dimensiunii coșului de cumpărături, preferință pentru ambalajele de mari dimensiuni sau abandonarea mărcilor preferate în favoarea unor produse mai ieftine. De asemenea, din ce în ce mai mulți români evita plata cu cash și optează pentru variantele digitale, din dorința de a limita contactul, respectiv posibilitățile de contaminare cu coronavirus:

“Este nevoie că retailerii și brandurile să examineze urgent gama de produse pe care o oferă și dinamică de preț în cadrul a două cazuri extreme de cumpărare. La un capăt al spectrului, consumatorii vor reduce cheltuielile din cauza șomajului, disponibilizărilor sau a altor provocări legate de COVID-19, în timp ce la celălalt capăt vor există consumatori a căror putere de cumpărare va rămâne neschimbată. În consecință, coșurile de cumpărături din FMCG vor trece prin reajustari rapide, cu recalibrări continue în cadrul inevitabilului context de recesiune. De asemenea consumatorii vor îmbrățișa mai rapid noile tehnologii de cumpărare precum realitatea virtuală sau augumentata, ceea ce va crește nevoia de a înțelegere a dinamicii cererii la nivelul tuturor canalelor,” a adăugat McKenzie.

VIATenews
SURSĂMediafax
SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.